Probleemoplossing

Wanneer de koppeling niet goed is geconfigureerd in SAM, dingen niet goed staan ingesteld in je boekhoudpakket of er andere problemen optreden met de koppeling, treden er fouten op bij het inschieten van een factuur. Vaak geeft SAM daar een melding van.

Meldingen vanuit SAM

Er is geen grootboekrekening ingesteld voor de volgende artikelen:
[artikelnummers]
  1. Controleer welk BTW-percentage het genoemde artikel heeft. Indien dat 0% is, controleer dan of het om een factuur voor binnenland, buitenland binnen EU of buitenland buiten EU gaat.
  2. Controleer in welke artikelgroep het genoemde artikel zit.
  3. Ga naar Artikelbeheer > Artikelgroepen beheren en controleer of er voor die artikelgroep in combinatie met dat BTW-percentage een grootboekrekening is ingesteld.
  4. Is er geen grootboekrekening ingesteld? Stel hier dan een grootboekrekening in en sla hem op. Je kunt nu de aangemaakte factuur verwijderen en proberen opnieuw te factureren.
  5. Is er wel een grootboekrekening ingesteld? Controleer dan in je boekhoudpakket of hij daadwerkelijk een BTW-code heeft die bij dat BTW-percentage hoort. Komen deze niet overeen, stel dan de juiste BTW-code in via je boekhoudpakket of koppel in SAM een andere grootboekrekening.
  6. Geldt geen van bovengenoemde situaties, neem dan even contact met ons op via ons support ticket systeem.
Er is geen grootboekrekening ingesteld voor [relatiekorting, transportkosten, borg, etc.]
  1. Controleer voor welke BTW-percentages er orderregels zijn in je project. Indien daar 0% bij hoort, controleer dan of het om een factuur voor binnenland, buitenland binnen EU of buitenland buiten EU gaat.
  2. Ga naar Instellingen > Boekhouding en controleer of er voor de genoemde bedragen (relatiekorting, transportkosten, borg of een ander vermeld bedrag) in combinatie met die BTW-percentages grootboekrekeningen zijn ingesteld.
  3. Is er geen grootboekrekening ingesteld? Stel hier dan een grootboekrekening in en sla hem op. Je kunt nu de aangemaakte factuur verwijderen en proberen opnieuw te factureren.
  4. Is er wel een grootboekrekening ingesteld? Controleer dan in je boekhoudpakket of hij daadwerkelijk een BTW-code heeft die bij dat BTW-percentage hoort. Komen deze niet overeen, stel dan de juiste BTW-code in via je boekhoudpakket of koppel in SAM een andere grootboekrekening.
  5. Geldt geen van bovengenoemde situaties, neem dan even contact met ons op via ons support ticket systeem.
Er zijn geen orderregels om te factureren. Er zitten nog geen artikelen in je project of alle orderregels zijn al gefactureerd. Controleer of er daadwerkelijk een bedrag is om te factureren. Is dat wel het geval, neem dan even contact met ons op via ons support ticket systeem.

Meldingen vanuit Visma eAccounting

Soms komt een factuur in SAM door alle controles heen, maar geeft Visma zelf een foutmelding terug.
 
eAccounting Exception: Account not in fiscal year De genoemde grootboekrekening bestaat in Visma niet in het fiscale jaar waarin je factuur geboekt wordt. 
  1. Log in bij Visma eAccounting.
  2. Ga naar Instellingen > Rekeningschema.
  3. Selecteer het juiste fiscale jaar.
  4. Zoek de grootboekrekening op waarvoor je de foutmelding krijgt. Als de melding klopt, geeft de zoekopdracht geen resultaten.
  5. Voeg in dat geval de grootboekrekening toe voor het desbetreffende fiscale jaar.
  6. Blijft het probleem zich voordoen, neem dan contact op via ons support ticket systeem.
eAccounting Exception: Resource not found: fiscalYearId Er bestaat in Visma geen boekjaar voor de factuurdatum van de factuur die je probeert in te schieten. Zorg dat er in Visma een actueel boekjaar bestaat.
eAccounting Exception: Authorization Exception: Authorization has been denied for this request De koppeling met Visma eAccounting is niet (meer) geautoriseerd. Dit gebeurt o.a. wanneer het wachtwoord van je account is gewijzigd. Autoriseer de koppeling opnieuw om dit probleem op te lossen.

Meldingen vanuit Twinfield

Soms komt een factuur in SAM door alle controles heen, maar geeft het boekhoudpakket zelf een foutmelding terug.
 
TwinfieldException: De boeking is niet in balans Een of meerdere grootboekrekeningen zijn in SAM aan een ander BTW-percentage gekoppeld dan in Twinfield.
  1. Controleer via Artikelbeheer > Artikelgroepen beheren of alle grootboekrekeningen aan het juiste BTW-percentage gekoppeld zijn. Elke grootboekrekening kan maar aan één BTW-percentage gekoppeld worden.
  2. Controleer via Instellingen > Boekhouding of alle grootboekrekeningen aan het juiste BTW-percentage gekoppeld zijn. Elke grootboekrekening kan maar aan één BTW-percentage gekoppeld worden.
  3. Verwijder de aangemaakte factuur en probeer hem opnieuw aan te maken.
  4. Blijft het probleem zich voordoen, neem dan contact op via ons support ticket systeem.
TwinfieldException: Geen btw code ingesteld bij grootboek [grooboekrekening]
  1. Log in bij Twinfield en stel een BTW-code in voor de genoemde grootboekrekening.
  2. Geef via een Support ticket aan ons door welke grootboekrekening je hebt gewijzigd naar welke BTW-code.
TwinfieldException: [BTW code] is van het type [type] terwijl het dagboek van het btw-type [type] is.
  1. Corrigeer deze foutieve instelling in Twinfield.
  2. Verwijder de aangemaakte factuur in SAM en maak de factuur opnieuw aan.
TwinfieldException: Land - bestaat niet
  1. Verwijder de aangemaakte factuur in SAM
  2. Zorg dat er in het desbetreffende project bij het factuuradres (of bij het bezoekadres als deze hetzelfde is) een land staat ingevuld. Twinfield accepteert namelijk geen boekingen waarbij 'Onbekend/Overig' staat geselecteerd.

Meldingen vanuit Exact Online

Soms komt een factuur in SAM door alle controles heen, maar geeft het boekhoudpakket zelf een foutmelding terug.
 
ExactonlineException: Ongeldige referentie: Klant Verplicht: Betalingsconditie SAM probeert een nieuwe debiteur aan te maken, maar kan geen passende betalingsconditie vinden in Exact Online
  1. Verwijder de aangemaakte factuur in SAM.
  2. Voeg in Exact Online een betalingsconditie van 30 dagen toe.
  3. Maak de factuur opnieuw aan.
ExactonlineException: Ongeldige referentie: Land
  1. Verwijder de aangemaakte factuur in SAM
  2. Zorg dat er in het desbetreffende project bij het factuuradres (of bij het bezoekadres als deze hetzelfde is) een land staat ingevuld. Exact Online accepteert namelijk geen boekingen waarbij 'Onbekend/Overig' staat geselecteerd.
Deze website maakt gebruik van cookies om uw gebruikerservaring te verbeteren. Door verder te navigeren op onze website gaat u akkoord met het plaatsen van cookies. Meer informatie? Lees dan ons cookiebeleid.