Project toevoegen/bewerken/annuleren
In SAM draait het allemaal om je projecten. Afhankelijk van je bedrijfsmodel doelen we hiermee op je verhuurprojecten, verkooporders, contracten of welke andere naam je er ook aan hangt. Hoe je die aanmaakt? Wij leggen het aan je uit.
Project toevoegen of bewerken
Om een project toe te voegen of bewerken, ga je naar projectbeheer. Klik vervolgens op een project om hem te bewerken. Om een nieuw project toe te voegen, klik je links in het menu op ‘Project toevoegen’ of bovenaan het projectoverzicht op ‘Nieuw project’.
Projectsoort kiezen
Bij het aanmaken van een nieuw project, krijg je bovenaan de pagina allereerst de keuze uit verhuur (met- of zonder huurfactor), verkoop en doorlopend contract*. In de instellingen van SAM kun je aangeven welk projecttype standaard geselecteerd moet staan. Afhankelijk van het projecttype dat je selecteert, zijn er in je project andere velden en artikelen beschikbaar.
*Doorlopend contract is alleen beschikbaar als de module 'Abonnementen' afgenomen is
*Doorlopend contract is alleen beschikbaar als de module 'Abonnementen' afgenomen is
Basisgegevens
Projectnummer | Deze wordt automatisch aangemaakt zodra je een project opslaat en is uniek voor elk project in SAM. |
Projectstatus | Standaard heeft elk nieuw project de status 'aanvraag'. Selecteer hier de status die op dit moment van toepassing is op je project. Afhankelijk van de geselecteerde status, wordt je project in andere overzichten getoond. |
Opdrachtgever | Vul hier de opdrachtgever van je project in. SAM zoekt hier automatisch naar bestaande relaties die overeenkomen met de naam die je hebt ingevoerd op basis van bedrijfsnaam, voornaam en achternaam. Als er overeenkomende relaties zijn gevonden, worden ze direct getoond. Kllik op een relatie om hem aan je project te koppelen. Is er een relatie aan je project gekoppeld, dan verschijnt er een groen vinkje achter het veld opdrachtgever. Klik hierop om te zien aan welke relatie je project is gekoppeld. Staat er een rood uitroepteken? Dan is je project niet gekoppeld aan een relatie uit je relatiebestand. |
Projectnaam | Geef je project een naam. Dit veld wordt standaard gevuld met de naam van de opdrachtgever, maar kun je altijd aanpassen. |
Referentie | Heb je naast een projectnaam een referentie voor bijvoorbeeld de klant of je administratie? Vul deze dan hier in. |
Algemene contactgegevens
Heb je een relatie gekoppeld aan je project of betreft het een weborder, dan worden de algemene contactgegevens automatisch gevuld met alle gegevens die bekend zijn over je relatie. Gaat het om een nieuwe relatie, dan dien je de algemene contactgegevens zelf in te vullen.
Bij projecten die gekoppeld zijn aan een relatie, worden wijzigingen in de algemene contactgegevens automatisch doorgevoerd bij de relatie en in alle andere projecten van deze relatie.
Bedrijfsnaam | Gaat het om een bedrijf, vul hier dan de bedrijfsnaam in. |
Postcode | Vul hier de postcode van het thuis/bezoekadres van je relatie in. |
Huisnummer | Vul hier het huisnummer van het thuis/bezoekadres van je relatie in. |
Straatnaam | De straatnaam wordt bij Nederlandse en Belgische adressen automatisch ingevuld op basis van postcode en huisnummer. Heb je deze gegevens niet, vul hier dan zelf de straatnaam in. |
Plaats | De plaatsnaam wordt bij Nederlandse en Belgische adressen automatisch ingevuld op basis van postcode en huisnummer. Heb je deze gegevens niet, vul hier dan zelf de straatnaam in. |
Land | Het land staat automatisch ingesteld op het land waar jouw bedrijf gevestigd is, en wordt aangepast bij het invoeren van een postcode. |
Telefoonnr. 1 | Vul hier het primaire telefoonnummer van je relatie in. |
Telefoonnr. 2 | Vul hier eventueel een extra telefoonnummer van je relatie in. |
E-mail algemeen | Voer het algemene e-mailadres van je relatie in. |
Bij projecten die gekoppeld zijn aan een relatie, worden wijzigingen in de algemene contactgegevens automatisch doorgevoerd bij de relatie en in alle andere projecten van deze relatie.
Zelfde of ander factuuradres
Is er bij de relatie geen afwijkend factuuradres ingevuld, dan wordt in het project standaard het adres uit de algemene contactgegevens aangehouden als factuuradres. Wil je een ander factuuradres gebruiken? Selecteer dan 'Ander factuuradres' en vul in de velden die verschijnen het factuuradres in.
Factuurgegevens
Bedrijfsnaam | Het komt regelmatig voor dat de factuur naar een andere partij moet worden gestuurd dan de opdrachtgever. Vul in dat geval hier de bedrijfsnaam van de desbetreffende partij in. |
T.a.v. | Vul hier eventueel de afdeling of contactpersoon in waar de factuur naartoe gestuurd moet worden. |
E-mail factuur | Vul hier het e-mailadres in waar de factuur naartoe verstuurd moet worden. |
Contactpersoon
Kies uit:
Alleen bij bedrijf
|
Selecteer een contactpersoon van het bedrijf dat je hebt gekoppeld als opdrachtgever. Kies 'Andere contactpersoon' als je contactpersoon nog niet in het lijstje staat. |
Aanhef | Selecteer de aanhef van je contactpersoon/klant. |
Voornaam | Vul de voornaam van je contactpersoon/klant in. |
Tussenvoegsel | Vul eventueel het tussenvoegsel van je contactpersoon/klant in. |
Achternaam | Vul de achternaam van je contactpersoon/klant in. |
E-mailadres | Vul het e-mailadres van je contactpersoon/klant in. |
Leveringsmethode
Levering | Kies uit zelf halen/brengen, transport op afspraak of flexibel transport. Afhankelijk van de geselecterde optie worden er andere velden en opties getoond. Meer over leveringsmethoden |
Afleveradres
Heb je de transportmethode 'Transport op afspraak' of 'Flexibel transport' gekozen, dan verschijnen onder de transportmethode de optie 'Afleveradres zelfde als bezoekadres' en verschillende velden om de afleverlocatie in te voeren. Klik hierop om het adres uit de algemene contactgegevens over te nemen als afleveradres.
Een afwijkend afleveradres gebruiken? Vul het adres en eventueel de naam van de locatie dan in onder het kopje 'Afleveradres'.
Een afwijkend afleveradres gebruiken? Vul het adres en eventueel de naam van de locatie dan in onder het kopje 'Afleveradres'.
Locatie | Vul eventueel de naam van de afleverlocatie in. |
Postcode | Vul de postcode van de afleverlocatie in. Deze postcode wordt gebruikt om de transportkosten te berekenen. |
Huisnummer | Vul het huisnummer van de afleverlocatie in. |
Straatnaam | De straatnaam wordt voor Nederlandse en Belgische adressen automatisch ingevuld op basis van de ingevoerde postcode en het huisnummer, maar kun je ook handmatig invullen. |
Plaats | De plaatsnaam wordt voor Nederlandse en Belgische adressen automatisch ingevuld op basis van de ingevoerde postcode en het huisnummer, maar kun je ook handmatig invullen. |
Land | Standaard staat het land waar je gevestigd bent geselecteerd, maar dit wordt voor Nederlandse en Belgische adressen automatisch aangepast op basis van postcode en huisnummer. Je kunt het land ook zelf invoeren. |
Huurperiode
Begindatum
Alleen bij verhuurprojecten
|
De datum waarop de klant de gehuurde artikelen in gebruik neemt. |
Einddatum
Alleen bij verhuurprojecten
|
De laatste datum waarop de klant de gehuurde artikelen in gebruik heeft. |
Aanvoer & retour
Heb je de leveringsmethode 'Transport op afspraak' geselecteerd, dan krijg je de aanvoer- en retourdatums en tijdvakken tot je beschikking. De tijdvakken worden standaard gevuld op basis van jouw instellingen.
Aanvoerdatum | De datum waarop de order geleverd wordt. |
Aanvoertijd | Het tijdsvak waarin de order geleverd wordt. |
Retourdatum | De datum waarop de order retour komt. |
Retourtijd | Het tijdsvak waarin de order retour komt. |
Flexibel transport
Heb je gekozen voor flexibel transport, dan krijg je meerdere opties voor zowel de aanvoer als retourdata. Je geeft voor beide data een periode van meerdere dagen aan waarbinnen de order geleverd/retour gehaald wordt. Deze periode wordt vervolgens getoond op je projectdocumenten.
Heb je een definitief lever/retourmoment gepland? Dan kun je de datum en het tijdsvak van levering invoeren. In plaats van de aanvoer/retourperiode wordt dan de leverafspraak op nieuwe projectdocumenten getoond.
Heb je een definitief lever/retourmoment gepland? Dan kun je de datum en het tijdsvak van levering invoeren. In plaats van de aanvoer/retourperiode wordt dan de leverafspraak op nieuwe projectdocumenten getoond.
Periode van | Vanaf deze datum en tijd wordt de order mogelijk geleverd/retour gehaald. |
Periode tot | Uiterlijk op deze datum en tijd wordt de datum geleverd/retour gehaald. |
Datum leverafspraak | Dit is de geplande datum waarop de order geleverd/retour gehaald wordt. Zodra deze is ingevuld, wordt de periode niet meer op nieuwe projectdocumenten vernoemd. |
Tijd leverafspraak | Dit is het geplande tijdvak waarbinnen de order geleverd/retour gehaald wordt. Deze wordt gebruikt zodra je een leverafspraak hebt gepland. |
Op- en afbouw
Verzorg je zelf de op- en afbouw? Vink dit dan aan. Er wordt nu op alle projectdocumenten getoond dat jouw bedrijf de op- en afbouw verzorgt.
Opmerking orderpick
Soms zijn er belangrijke opmerkingen met betrekking tot het orderpicken. Opmerkingen die alleen bedoelt zijn voor interne communicatie. Vul deze informatie dan hier in. De opmerking wordt op de raaplijst en in de app getoond.
Opmerking transport
Soms zijn er belangrijke opmerkingen met betrekking tot het transport. De levering vindt bijvoorbeeld plaats op de derde verdieping van een flat zonder lift, of de locatie is niet bereikbaar met een vrachtwagen. Vul deze informatie dan hier in. De opmerking wordt ook op de pakbon getoond.